W dniu 29 maja 2015 r. w Łaźni – Radomskim Klubie Środowisk Twórczych i Galerii odbyła się konferencja podsumowująca analizy transportowo-przestrzenne. Celem konferencji było przedstawienie zakresu i wyników analiz transportowo-przestrzennych wykonanych w trakcie prac nad zintegrowanym systemem transportu ROF. Tłem rozważań były zagadnienia teoretyczne, dobre praktyki zagraniczne oraz środowisko prawno-administracyjne, uzupełnieniem – szeroka analiza wykonanych badań empirycznych. Ponadto poruszone zostało zagadnienie strategicznych kierunków działań w transporcie zbiorowym ROF.
Program konferencji został zaplanowany w następującym porządku:
Lista uczestników konferencji zamknęła się liczbą 34. Wśród osób obecnych byli przedstawiciele inwestorów, organizacji pozarządowych, Wykonawcy modułu transportowego strategii ROF, firm z branży transportu zbiorowego oraz Miejskiej Pracowni Urbanistycznej. Po prezentacji wszystkich wykładów odbyła się otwarta dyskusja, w której pytania jak również komentarze i uwagi wygłaszali uczestnicy spotkania.
W pierwszej części dyskusja skupiła się na organizacji i roli transportu w kontekście postępującego procesu rozpełzania się zabudowy w ROF. Wskazano na negatywne efekty związane z niekontrolowanym procesem zabudowy coraz to nowych terenów wokół Radomia, wśród których wzrost udziału transportu indywidualnego w obsłudze podróży jest szczególnie uciążliwy i konfliktogenny. W tym miejscu poruszono także zagadnienie wzmocnienia roli transportu zbiorowego w obsłudze podróży. Wskazywano, że to on powinien być dominującym, szczególnie w obsłudze terenów mieszkaniowych. Silnie dyskutowano o pozycji transportu szynowego w ROF uwypuklając kierunek Radom-Jedlnia Let.-Pionki. Równie mocno omawiany był temat wprowadzenia tramwaju do systemu transportu zbiorowego w Radomiu. Wszystkie te elementy przedstawiciele Wykonawcy modułu transportowego charakteryzowali pozycjami w treści dokumentów, omawiając je przy tym. Podkreślono, że istota problemów komunikacyjnych skupia się w rdzeniu ROF czyli w Radomiu. Pełna zgoda w dyskusji panowała przy omawianiu zagadnienia nowoczesnego, niskoemisyjnego taboru transportu zbiorowego jako czynnika podnoszącego rangę tego rodzaju transportu i jego pozytywnego wpływu na jakość klimatu miejskiego, w tym wizerunkową i ochrony przed nadmiernym hałasem i zanieczyszczeniem powietrza. W tym miejscu zaakcentowano również „hojność” instytucji europejskich w dofinansowywaniu wszelkich działań rozwojowych w zakresie wspierania publicznego transportu zbiorowego. Na przykładach Hanoweru i Mannheim-Heidelberg rozmawiano także o możliwych scenariuszach współpracy na szczeblu samorządowym w kwestii wspólnej organizacji i zarządzania transportem.
Spotkanie zakończyło się rekomendacją uczestników co do konieczności kontynuacji prac nad budową zintegrowanego systemu transportu miejskiego Radomskiego Obszaru Funkcjonalnego. Wnioski płynące z wykonanych analiz transportowo-przestrzennych wskazują na pilną potrzebę przebudowy systemu transportu zbiorowego, szczególnie w obszarze miasta Radomia – rdzenia ROF. Istotnym elementem są również dokończenie układu dróg krajowych i wojewódzkich stanowiących obwodnice ROF, a także budowa dróg powiatowych istotnych dla poprawy powiązań wewnątrz obszaru ROF. W tym celu ważna jest współpraca wszystkich zainteresowanych JST, będących partnerami projektu „Strategia rozwoju ROF”, we wdrażaniu tegoż projektu z zaangażowaniem środków pochodzących z Unii Europejskiej i udziałem społeczeństwa włączonego w proces konsultacji społecznych.